L’orientació business de les actuacions municipals

Masala | 23/07/2013

L’obsessió de Xavier Trias per convertir Barcelona en una ciutat business friendly va més enllà de les «missions institucionals» que han protagonitzat en els darrers mesos l’alcalde i els seus lloctinents. Els Estats Units, la Xina o França són només alguns dels escenaris on s’ha posat en pràctica una teoria basada en la idea que si tenim cura dels rics, i aconseguim que inverteixin a casa nostra, tot anirà bé.

 Fet i fet, transformar la capital catalana en «un lloc fàcil per generar activitat econòmica» és un dels objectius de ciutat recollits al Pacte entre la política i la gestió: marc estratègic de l’Ajuntament de Barcelona 2012-2015. El document, que estableix el full de ruta del mandat de Xavier Trias, posa sota la responsabilitat de la gerència d’Economia, Empresa i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona (capitanejada per l’ESADE boy Jordi Joly) el que anomena «orientació business» de les actuacions municipals.

 Sota aquest criteri, el consistori convergent ha impulsat iniciatives com Barcelona Growth (un projecte destinat a «garantir les condicions per al creixement econòmic») o Do it in Barcelona (un programa per atraure «talent internacional»). En la mateixa línia, i, a través de Barcelona Activa (avui definida com «l’organització executora de les polítiques de promoció econòmica de l’Ajuntament de Barcelona»), s’ha creat el Barcelona Venture Hub que ofereix serveis i espais de treball al districte 22@ per a «inversors internacionals».

 
○○○

«Capital global econòmica de promoció econòmica»

El viatge pels Estats Units d’Amèrica de Xavier Trias, Sònia Recasens i Antoni Vives va ser literalment, segons el servei de premsa del consistori barceloní, una «missió per a promoure Barcelona com a capital global econòmica de promoció econòmica i captacions de noves inversions per a la capital catalana i la seva Àrea Metropolitana ».

Durant els cinc dies que va durar l’aventura americana, l’alcalde i la seva comitiva van visitar les ciutats de San Francisco, San José, Los Angeles, Washington i Nova York. «Qui esqueda a casa perd el temps, ara hem de sortir a vendre, més que mai, com vosaltres, a lluitar per triomfar» va exclamar Trias davant una trentena de membres de la colònia catalana de San Francisco. La «intensa» agenda de l’alcalde va combinar trobades de cortesia amb alcaldes i empresarisamb «la signatura d’acords de col·laboració» amb institucions com el Banc Mundial o la New York Academy of Sciences.

Tot i la nula repercussió mediàtica que va tenir en els mitjans de comunicació nordamericans, el viatge de l’alcalde va servir, com a mínim, per a deixar records imborrables entre els membres de la seva comitiva. De ben segur que les cares d’immensa satisfacció dels alcaldes de San Francisco, Los Angeles i Nova York en rebre la samarreta del Barça, signada per Leo Messi, o les desenfadades «xancletes» que lluia un dels creadors de Whatsapp quan va baixar a saludar a Trias i Vives són moments d’aquells que costarà oblidar.

Un dia a Nova York